CHAdeMO er en forkortelse for “CHArge de MOve”, hvilket kan oversættes til “oplader til bevægelse”. Det er en international standard for hurtigopladning af elbiler, som primært anvendes af japanske bilproducenter som Nissan, Mitsubishi og Subaru. Standarden blev udviklet i samarbejde mellem flere japanske virksomheder, herunder Tokyo Electric Power Company (TEPCO), Nissan og Mitsubishi, og blev introduceret i 2010 som en af de første globale standarder for hurtigopladning.
Hvordan fungerer CHAdeMO?
CHAdeMO benytter sig af jævnstrøm (DC) til at oplade batteriet i en elbil. Jævnstrøm er særligt effektiv til hurtigopladning, fordi den kan levere høj effekt direkte til bilens batteri uden først at skulle konverteres fra vekselstrøm (AC), som det er tilfældet med langsommere opladningstyper.
Når en elbil tilsluttes en CHAdeMO-oplader, etableres en tovejs kommunikation mellem bilen og opladeren. Dette gør det muligt for opladeren at overvåge bilens batteristatus og justere ladehastigheden for at undgå overopladning eller overophedning.
CHAdeMO kan levere en ladeeffekt på op til 62,5 kW, men nyere versioner af protokollen understøtter ladeeffekter på op til 400 kW, hvilket gør det muligt at oplade et batteri betydeligt hurtigere.
Fysiske egenskaber ved CHAdeMO-stikket
CHAdeMO-stikket er designet til at være robust og sikkert. Det er relativt stort sammenlignet med andre stikstandarder, som for eksempel CCS (Combined Charging System), fordi det indeholder separate forbindelser til både strøm og kommunikation. Stikket har følgende karakteristika:
- Runde pin-layouts: CHAdeMO-stikket har en række runde pins, der er dedikeret til strømoverførsel og dataudveksling.
- Låsemekanisme: For at sikre en stabil og sikker forbindelse låser stikket fast under opladningen.
- Vandtæt design: CHAdeMO-stikket er designet til at kunne modstå forskellige vejrforhold, hvilket gør det velegnet til udendørs ladestationer.
Hvilke biler bruger CHAdeMO?
CHAdeMO er særligt populært blandt japanske bilproducenter, men det anvendes også af visse europæiske og amerikanske bilmodeller. Eksempler på biler, der understøtter CHAdeMO, inkluderer:
- Nissan LEAF: En af de mest udbredte elbiler, der benytter CHAdeMO-teknologi.
- Mitsubishi Outlander PHEV: En plug-in hybrid, der også bruger CHAdeMO til hurtigopladning.
- Kia Soul EV (tidligere generationer): Visse modeller fra Kia har også CHAdeMO som en opladningsmulighed.
Det er værd at bemærke, at nyere bilmodeller ofte bevæger sig mod CCS-standarden, hvilket gør CHAdeMO mindre udbredt i nyere bilserier uden for Japan.
CHAdeMO sammenlignet med andre ladeprotokoller
Selvom CHAdeMO var en af de første standarder for hurtigopladning, er der andre teknologier, der konkurrerer på markedet. De mest fremtrædende konkurrenter er:
- CCS (Combined Charging System): En europæisk og nordamerikansk standard, der kombinerer AC- og DC-opladning i ét stik. CCS er blevet mere populært i nyere bilmodeller.
- Tesla Supercharger: Teslas egen proprietære opladningsstandard, der primært bruges i Tesla-biler.
- GB/T: En kinesisk standard, der anvendes i Kina.
CHAdeMO adskiller sig ved sin tovejs ladeevne (Vehicle-to-Grid eller V2G), som gør det muligt for bilen ikke blot at modtage strøm, men også sende strøm tilbage til elnettet. Dette er en funktion, som kun få andre ladeprotokoller tilbyder i øjeblikket.
Fordele ved CHAdeMO
- Tovejs opladning (V2G): En af de største fordele ved CHAdeMO er dens understøttelse af Vehicle-to-Grid-teknologi. Dette gør det muligt at bruge elbilen som en mobil energikilde og bidrage til stabilisering af elnettet.
- Hurtig opladning: Med en kapacitet på op til 62,5 kW (og højere med nyere versioner) er CHAdeMO velegnet til at reducere ladetiden betydeligt.
- Global udbredelse: CHAdeMO-stik er tilgængelige på mange offentlige ladestationer rundt om i verden, især i Japan og Europa.
- Pålidelighed: CHAdeMO-protokollen er kendt for at være robust og stabil, hvilket sikrer en pålidelig ladeoplevelse.
Ulemper ved CHAdeMO
- Mindre kompatibilitet: Mange nye bilmodeller understøtter CCS frem for CHAdeMO, hvilket gør standarden mindre fremtidssikret uden for Japan.
- Stikkets størrelse: CHAdeMO-stikket er fysisk større og tungere end andre stiktyper som CCS, hvilket kan være mindre praktisk.
- Begrænset ladeeffekt sammenlignet med konkurrenter: Selvom nyere versioner kan levere højere effekt, er CHAdeMO generelt set mindre konkurrencedygtig sammenlignet med moderne CCS-løsninger.
Fremtiden for CHAdeMO
CHAdeMO-organisationen fortsætter med at udvikle standarden for at holde trit med markedets behov. En nyere version, kaldet CHAdeMO 3.0 (eller ChaoJi), er blevet lanceret i samarbejde med kinesiske partnere for at skabe en mere universel ladeløsning. ChaoJi understøtter højere ladeeffekter på op til 900 kW og er designet til at være mindre og lettere end tidligere versioner af CHAdeMO-stikket.
Selvom CHAdeMO måske ser et fald i popularitet uden for Japan, vil dens unikke funktioner, som V2G, sandsynligvis sikre dens relevans i nicheområder som energistyring og specifikke markeder.