Dæktryk er det samme som lufttryk i dæk. Bilens dæk er pumpet med luft; ligesom et cykeldæk. Dækket skal have et vist tryk, der blandt andet afhænger af bilmodel og dæktype, for at yde optimalt. De fleste biler kører med et dæktryk på 2,0 – 3,0 bar. Tommelfingerreglen er, at jo smallere dækket er, des højere bør trykket være. Lavprofildæk kan dermed godt kræve mere end 3,0 bar i dæktryk.
Hvordan måler man dæktryk?
Hvis ikke du selv er i besiddelse af det korrekte udstyr, kan du på langt de fleste tankstationer – i hvert fald de større af slagsen – måle dæktryk kvit og frit. Maskinen kan også pumpe luft i eller ud af dækkene, så du kan ordne det med det samme, hvis dæktrykket viser sig at være for lavt eller for højt.
Sådan finder du det korrekte dæktryk
Det er vigtigt at vælge præcis det dæktryk, der er anbefalet til din bil. Ved de fleste bilmodeller kan du aflæse anbefalingen til dæktryk i enten handskerum, benzindæksel eller dørkant. Alternativt vil dæktrykket være angivet i bilens instruktionsbog.
Dæktrykket vil som regel variere afhængigt af, om der køres almindelig kørsel eller kørsel med ekstra last, f.eks. i forbindelse med ferieoppakning.
Konsekvenser ved forkert dæktryk
Det er vigtigt at måle dæktryk med jævne mellemrum, da det er helt normalt, at dæktrykket falder ved kørsel; især kørsel på hullede veje. FDM anbefaler at måle dæktryk, når der alligevel tjekkes for olie. Et for lavt dæktryk kan nemlig både have konsekvenser for selve køreoplevelsen, men også for sikkerheden og brændstofforbruget.
Et for lavt dæktryk vil give en mere “sejlende” kørsel. Det vil også påvirke bremselængden negativt. Derudover bruger en bil med for lavt dæktryk mere brændstof end en bil med korrekt dæktryk. Dækket slides også hurtigere.
Dæktryk og indflydelse på forbrug af drivmiddel
Det har typisk indflydelse på brændstofforbruget, når bilens dæktryk ikke er korrekt. Faktisk kan det betyde et øget forbrug af brændstof på helt op imod 13%, hvis dæktrykket er 0,5 bar for lavt i forhold til forskrifterne. Det kan altså blive en dyr fornøjelse at glemme at tjekke dæktrykket.
Automatisk dæktryksmåling i nye biler
Det har siden 2014 været lovpligtigt for fabriksnye biler at være udstyret med TPMS (Tire Pressure Monitoring System), som er automatisk dæktryksmåling. I biler med TPMS bliver du dermed gjort opmærksom på, hvis dæktrykket er uden for anbefalingerne. Her behøver du altså ikke selv at tjekke dæktrykket med jævne mellemrum; du skal blot sørge for at køre forbi en tankstation og få fyldt luft på, når bilen fortæller dig, at det er tid.
Husk reservehjulet
Når du med jævne mellemrum måler dæktryk, gør du det naturligvis på alle 4 hjul. Det er dog mindst lige så vigtigt at måle dæktryk på reservehjulet med jævne mellemrum; ellers kan det blive en flad fornemmelse ved punktering – selv efter dækskifte.
Læs også: Afbalancering af dæk
Gamle dæk bør udskiftes
Dækkene bliver dårligere med tiden, og selvom det i Danmark ikke er lovpligtigt at udskifte gamle dæk, bør du alligevel gøre det. I mange andre lande er der lovgivet omkring dækkenes alder, og det er med god grund.
Selv med et fint dækmønster, er gamle dæk mindre sikre end nye. Det skyldes blandt andet, at dæk mørner med tiden, og at mørnede dæk har lettere til punktering eller sprængning.
FDM anbefaler, at dæk bør skiftes, når de er maksimalt 10 år gamle. Her er vel at mærke tale om fabrikationsdato og ikke købsdato. Fabrikationsdatoen finder du ved at kigge på dækket dér, hvor der står noget med DOT f.eks. 3619, som står for 36. uge 2019.
Tilbud på dækskifte/hjulskifte
Bliver dæktrykket ved at være for lavt, trænger dæk eller hjul formentlig til en udskiftning. Det vil kræve en tur forbi værkstedet at få lokaliseret problemet og lappet eller skiftet dækket/hjulet. Du kan nemt og hurtigt få tilbud på dækskifte og hjulskifte fra et lokalt værksted via denne formular.