Hvor gamle må dæk være?

//

Er det ved at være tid til at udskifte de gamle dæk? Hvor gamle må dæk egentlig være, hvad siger loven, og kan dæk overhovedet blive for gamle? Læs alt om alder på dæk her.

Færdselsloven dæk – hvad siger loven?

Der er ingen lovkrav til dæk i Danmark i forhold til dækkets alder. Loven ser udelukkende på dækkets mønster, hvor der er et krav på minimum 1,6 mm dækmønster for et lovligt dæk. De fleste dæk har en indbygget slidindikator.

Hvis du skal på kør-selv-ferie til udlandet, bør du undersøge, om de respektive lande har lovkrav til dæk.

Kan dæk blive for gamle?

Selvom der ikke er lovgivet omkring dæks alder i Danmark, kan dæk stadig godt blive for gamle. Dæk er lavet af gummi, og gummi mørner over tid. Et mørnet dæk har større risiko for at punktere eller springe – især ved høj belastning. Det ses ikke sjældent, at lastbiler springer et dæk på motorvejen; her vil der i mange tilfælde være tale om gamle dæk, der ved høj fart og tungt læs overbelastes.

FDM anbefaler da også, at du bruger dæk, der maksimalt er 10 år gamle. Anbefalingen gælder fra dækkets produktionsdato og ikke fra købsdatoen.

hvor gamle kan dæk være

Hvordan ser man alder på dæk?

Alle dæk er forsynet med produktionsdato i form af ugenummer og årstal. Du finder datoen på selve dækket, hvor du skal kigge efter DOT (Department of Transportation).

Efter DOT kommer der typisk nogle andre tal, der afspejler en fabrikskode, en målkode og en optionskode. Disse koder kan du ikke umiddelbart bruge til noget.

De sidste 4 tal efter DOT og koder indikerer, hvornår dækket er fremstillet. Tallene kan f.eks. være 2417, som står for uge 24 (hvor dækkene aflæsses) og år 2017 (hvor dækkene er produceret).

En fuld DOT kode kan f.eks. se således ud:

DOT 5C09 6DHR 2417

5C er fabrikskoden

09 er producentens interne målkode

6DHR er producentens interne optionskode

24 er ugenummer for aflæsningsdato (uge 24)

17 er årstal for produktion (år 2017)

Hold øje med dine dæk

Overordnet set er der 3 forskellige faktorer at sammenholde, når du skal vurdere standen på et dæk:

Dækkets alder

Dækmønster

Skader på dæk og hjul

Dækkets alder er én ting; det er nemt at aflæse produktionsdatoen på dækket – noget helt andet er dækkets generelle stand. Gummi mørner med tiden, men mørningshastigheden afhænger af forskellige faktorer. Dertil kommer slid og skader på dækket.

Der er ikke lovgivning omkring dæks alder; til gengæld er der lovgivning omkring dæks slitage i form af dækmønsteret. I Danmark skal et dæk have minimum 1,6 mm mønster for at være lovligt at køre med. Mange steder anbefales det at skifte dæk allerede ved 3 mm dækmønster; det gælder bl.a. hos Falck og FDM. Det skyldes, at bremselængden forlænges i takt med, at dækkenes mønstre slides.

Skader på dæk og hjul kan også have betydning for dækkets stand. Synlige skader bør medføre et mekanikertjek. Det kan f.eks. være skader efter påkørsel af kantsten, stikskader eller sprængninger i dækkets karkasse.

Læs også: Alt om afbalancering af dæk

Trailerdæk kan blive for gamle

Selvom bildæk ikke lovmæssigt kan blive for gamle, gælder der andre regler for påhængskøretøjer som trailere og campingvogne – i hvert fald hvis de skal Tempo 100-godkendes. En Tempo 100-godkendelse kræver nemlig, at påhængskøretøjets dæk har en maksimal alder på 6 år.

Bed altid om de nyeste dæk

Når det er tid til at udskifte dæk – uanset om det er på grund af dækmønster, alder eller dækskader – bør du altid bede forhandleren eller værkstedet om de nyeste dæk. Køber du et dæk, har du ikke som udgangspunkt krav på at få de nyest producerede dæk, der ligger på lager, og du risikerer dermed at købe dæk, der er producerede for mange år siden. Selvom dækkene er ubrugte, er gummiet stadig i gang med den naturlige mørningsproces. Dertil kommer, at dækkene kan være opbevaret forkert, hvilket kan påvirke holdbarheden yderligere.

Du kan sagtens bede mekaniker eller forhandler om de nyest producerede dæk, de har på lager. Det sikrer dig dæk af den bedste kvalitet.

Tjek dæk inden kør-selv-ferien

Når turen går sydpå i sommerferien, er bilens dæk udsat for ekstra store belastninger; der køres lange stræk på meget varm asfalt med høj fart og ekstra vægt. Er dækkene gamle og slidte, er der en øget risiko, for at et dæk springer – og det er der ingen, der ønsker i deres ferie.

Et dæk, der springer, giver risiko, for at føreren af bilen mister herredømmet og kører galt.

Tjek dækkenes alder, dækmønster og stand i god tid, inden turen går sydpå. Umiddelbart inden afgang bør du desuden tjekke dæktrykket på alle dæk inkl. reservehjul. Sørg for at indstille dæktrykket til høj belastning, hvis bilen er godt pakket.

Relateret: Her kan du indhente tilbud på nye fælge

Støvsuger til bilen