CCS (Combined Charging System) er en standardiseret ladeteknologi, der bruges til opladning af elbiler. CCS kombinerer muligheden for både langsom AC-opladning (vekselstrøm) og hurtig DC-opladning (jævnstrøm) i én og samme ladeport. Denne fleksibilitet gør systemet særligt praktisk for elbilejere, da det muliggør opladning på forskellige ladestationstyper med kun én type ladestik.
Hvordan fungerer CCS?
CCS er udviklet som en udvidelse af det eksisterende Type 2-ladestik i Europa. Type 2-stikket bruges primært til AC-opladning, mens CCS tilføjer yderligere to strømterminaler til DC-opladning. Dette betyder, at CCS-stikket er kompatibelt med eksisterende Type 2-ladestationer, men det kan også anvendes til hurtigopladning med høj effekt via DC.
Når en elbil tilsluttes en ladestation med CCS, vælges den passende opladningstype automatisk. Ved langsom opladning bruges de øverste kontakter i stikket til at levere vekselstrøm, mens alle kontakter aktiveres for hurtigopladning, hvor jævnstrøm leveres direkte til batteriet.
Fordele ved CCS
- Fleksibilitet: CCS understøtter både AC- og DC-opladning, hvilket gør det muligt at oplade bilen hjemme (typisk via AC) eller på offentlige hurtigladere (via DC).
- Høj ladeeffekt: Med CCS kan elbiler oplades med effekt op til 350 kW, afhængigt af bilens batteri og ladestationens kapacitet. Dette gør det muligt at oplade batteriet til 80 % på 20-30 minutter for de fleste moderne elbiler.
- Standardisering: CCS er en international standard, der understøttes bredt af bilproducenter og ladestationer, især i Europa og Nordamerika. Dette sikrer kompatibilitet på tværs af forskellige elbilmodeller og ladeinfrastruktur.
- Brugervenlighed: Én enkelt port på bilen til både langsom og hurtig opladning forenkler designet og gør det lettere for brugerne.
CCS-stikkets tekniske design
Et CCS-stik har følgende komponenter:
- AC-kontakter (øverste del): Disse bruges til at levere vekselstrøm under normal opladning. AC-opladning er typisk langsommere og bruges ofte til opladning derhjemme eller på arbejdspladsen.
- DC-kontakter (nederste del): Disse ekstra kontakter muliggør højhastigheds DC-opladning, hvor strømmen sendes direkte til bilens batteri uden behov for konvertering.
- Kommunikationsprotokoller: CCS bruger avancerede kommunikationsprotokoller mellem bilen og ladestationen for at sikre sikker opladning, optimal strømstyring og overvågning.
CCS og konkurrenter
CCS er én blandt flere opladningsstandarder, som bruges globalt. Nogle af de mest kendte alternativer inkluderer:
- CHAdeMO: En japansk standard for hurtig DC-opladning, der typisk bruges af mærker som Nissan og Mitsubishi. I modsætning til CCS kræver CHAdeMO en separat port til hurtigopladning, hvilket kan være mindre praktisk.
- Tesla Supercharger: Tesla har sit eget ladestikdesign i nogle regioner, men i Europa er nyere Tesla-modeller også kompatible med CCS.
- Type 1 og Type 2: Type 1 bruges primært i Nordamerika og Asien til AC-opladning, mens Type 2 er standard i Europa for AC-opladning. CCS bygger videre på Type 2-standarden.
CCS og fremtiden for elbiler
Efterhånden som elbiler bliver mere almindelige, er CCS hurtigt blevet den foretrukne standard for mange bilproducenter og ladestationer. Mange nye biler i Europa, som Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, og Hyundai, er udstyret med CCS som standard ladeport. Infrastruktur til hurtigopladning, såsom Ionity og andre netværk, udvider kontinuerligt deres dækning med CCS-ladere, hvilket gør opladning hurtigere og mere bekvemt for bilister.
Med den stigende adoption af CCS er teknologien også i konstant udvikling. Ladestationer med endnu højere ladeeffekter og bedre kommunikation mellem bil og ladeinfrastruktur udvikles for at understøtte fremtidens elbiler med større batterikapaciteter og længere rækkevidde.
Hvilke biler bruger CCS?
Nogle af de mest populære elbiler, der bruger CCS, inkluderer:
- Volkswagen ID.-serien (ID.3, ID.4, ID.5)
- BMW iX3 og i4
- Hyundai Kona Electric og Ioniq 5
- Kia EV6
- Audi e-tron-serien
- Mercedes-Benz EQ-serien
Disse modeller drager fordel af CCS’ høje ladeeffekt og alsidighed, hvilket gør det lettere for bilister at finde kompatible ladestationer.
CCS-infrastruktur
I Europa er CCS godt dækket takket være EU-lovgivning, der kræver, at alle offentlige hurtigladestationer skal understøtte CCS. Netværk som Ionity, Fastned og Shell Recharge tilbyder dedikerede CCS-ladere på strategiske placeringer, såsom motorvejsstationer, indkøbscentre og bycentre. Dette sikrer, at elbilister kan lade hurtigt og effektivt under længere rejser.
Den brede udbredelse af CCS gør det til et nøgleelement i overgangen til en bæredygtig transportsektor.