WLTP står for Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure og er en global standardiseret metode til at måle brændstofforbrug, CO2-udledning og forurenende stoffer fra køretøjer. Testen blev udviklet for at give bilkøbere en mere realistisk vurdering af bilers ydeevne under forskellige kørselsforhold og blev introduceret som en afløser for den ældre NEDC (New European Driving Cycle) testmetode.
Hvorfor blev WLTP indført?
Den tidligere NEDC-metode blev udviklet i 1980’erne, men dens målemetoder afspejlede ikke længere moderne kørselsmønstre eller teknologi. NEDC-testen var ofte kritiseret for at være forældet, og resultaterne var ikke repræsentative for virkelige kørselsforhold. Dette skabte en diskrepans mellem det brændstofforbrug og de emissionstal, som bilproducenterne angav, og det forbrugere oplevede i praksis.
WLTP blev derfor indført for at give mere præcise og realistiske testresultater, hvilket gav forbrugerne et bedre grundlag for at vurdere bilens ydeevne i den virkelige verden.
Hvordan fungerer WLTP?
WLTP er designet til at efterligne realistiske kørselsforhold ved hjælp af mere komplekse og dynamiske testprocedurer. Testen er opdelt i fire forskellige kørselsfaser: lav, middel, høj og ekstra høj hastighed. Hver fase repræsenterer en specifik type kørsel, såsom bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel.
Testforløbet:
- Lav hastighed: Simulerer kørsel i byområder med mange stop og lave hastigheder.
- Middel hastighed: Repræsenterer byområder med jævnere trafik og lidt højere gennemsnitshastigheder.
- Høj hastighed: Måler bilens ydeevne på åbne landeveje og motortrafikveje.
- Ekstra høj hastighed: Tester bilens præstation på motorveje med høje hastigheder og hurtigere accelerationer.
Under hver fase måles brændstofforbrug, CO2-udledning og partikelemissioner. Disse målinger kombineres for at give et samlet gennemsnit, der er mere repræsentativt for forskellige kørselsforhold.
Hvad gør WLTP anderledes end NEDC?
Der er flere forskelle mellem WLTP og NEDC, som gør WLTP mere præcis:
- Testvarighed og hastighedsprofiler:
- WLTP har en længere testvarighed og højere gennemsnitshastigheder end NEDC.
- Hastighedsprofilerne er mere dynamiske og inkluderer skift mellem acceleration og deceleration.
- Realistisk udstyr:
- WLTP tager højde for forskelligt ekstraudstyr, såsom aircondition, større hjul og ekstra vægt fra tilbehør, som påvirker brændstofforbruget og udledningerne.
- Temperaturforhold:
- WLTP udføres ved 23°C, hvilket er mere realistisk end NEDC’s faste temperatur på 20°C.
- Gearskift:
- I NEDC var gearskiftene standardiserede, mens WLTP tilpasser gearskiftene efter bilens specifikke motor og egenskaber.
- Mere komplekse kørselsforløb:
- WLTP inkluderer flere og længere accelerationer og decelerationer, hvilket afspejler virkelig kørsel bedre.
WLTP og elektriske biler
For elbiler og plug-in hybridbiler er WLTP også relevant, da det måler deres rækkevidde under forskellige kørselsforhold. Her tager WLTP højde for:
- Batteristørrelse.
- Energiforbrug.
- Brug af ekstraudstyr som klimaanlæg eller sædevarme.
Resultatet er en mere præcis vurdering af, hvor langt en elbil kan køre på en fuld opladning, afhængigt af kørselsmønstre og omgivelser.
Hvilken betydning har WLTP for forbrugeren?
WLTP giver bilkøbere en mere gennemsigtig og realistisk vurdering af, hvad de kan forvente af en bil i daglig brug. Tidligere kunne forskellen mellem de officielle tal og det faktiske brændstofforbrug være op til 40%, mens WLTP minimerer denne forskel betydeligt.
For forbrugerne betyder det også, at biler nu ofte markedsføres med to tal for brændstofforbrug og emissioner:
- WLTP-tallet: Det mest realistiske.
- NEDC-omregning: En midlertidig løsning for at sammenligne med ældre modeller.
Det er dog vigtigt at bemærke, at selv WLTP ikke kan tage højde for alle faktorer, såsom individuel kørestil, vejforhold og klimatiske forhold.
Lovgivning og skatter
I mange lande, herunder Danmark, bruges WLTP-data nu som grundlag for beregning af bilafgifter og CO2-relaterede skatter. Dette har haft en direkte indvirkning på bilpriserne, især for biler med højere emissioner. For elbiler og hybridbiler kan det omvendt betyde lavere afgifter, da de ofte har lavere CO2-udledning sammenlignet med konventionelle benzin- og dieselbiler.
WLTP’s fremtidige udvikling
WLTP er en del af en større global indsats for at reducere bilers miljøpåvirkning. Metoden suppleres i fremtiden af yderligere test som RDE (Real Driving Emissions), der måler udledning i virkelige kørselsforhold og ikke kun i laboratoriemiljøer. Disse tiltag gør det muligt at holde bilproducenterne ansvarlige og sikre, at deres biler opfylder miljøstandarderne, også uden for testmiljøet.